Gezond ontbijt klaarmaken? We geven het toe: Er zijn een aantal (oké, vele) ochtenden waarin het enige is wat we kunnen doen om onszelf uit bed te krijgen en een vuistvol ontbijtgranen of een mueslireep te pakken als we de deur uit gaan.

Een gastronomisch ontbijt is geen realistisch dagelijks doel. Maar dat betekent niet dat we genoegen moeten nemen met een suikerspin die ons een half uur later verdrietig en hongerig achterlaat. Het zou je verbazen hoeveel gezonde ontbijtideeën weinig moeite kosten als ze in de praktijk worden gebracht.

Soms eens een gezond ontbijt klaarmaken

We staan op het punt om je te verbazen met alles, van über-gemakkelijk, make-ahead ontbijt muffins tot veel heerlijke veganistische ontbijtideeën en gezonde smoothies die je in slechts enkele minuten kunt opkloppen. Haverrecept voor de nacht? Oh, ja. We hebben zo’n moordenaar.

Het is ook niet nodig om deze gezonde ontbijtrecepten te beperken tot de ochtenduren, vrienden. Verbreed je horizon en probeer deze gezonde opties om de hele dag te voldoen aan die ontbijt-food verlangens. Je kan Granola kopen bij Tlant.nl

1. 1. Gezond ontbijt klaarmaken : Tomatentoast met Macadamia “Ricotta”.

Hier is een veganistische kijk op een klassieke zomerse ontbijtsandwich. In plaats van mayo wordt een pluizig, rijk mengsel van noten, knoflook, miso-pap en voedingsgist op stevig volkorenbrood uitgespreid. Vervolgens worden er plakken rijpe tomaten op gelaagd – we houden ervan om rode en gele erfstukken te mengen.

Breng dit opengewerkte broodje op smaak met linten basilicum of shiso, koosjer zout en verse gebarsten zwarte peper.

2. 2. Gezond ontbijt klaarmaken : Avocadotoast met ei

Soms is eenvoudig gewoon beter. Bovenaan twee licht geroosterde sneetjes volkorenbrood met gebroken avocado en een besprenkeling van zout en peper. Leg op twee zonnige eieren voor een gezonde dosis proteïne en je hebt een goed afgerond ontbijt.

3. 3. Gezond ontbijt klaarmaken : Notenboter, banaan en chiazaadtoast.

Probeer deze superfood twist op klassieke PB en banaan, met behulp van zonnebloempittenboter (of uw favoriete zaad- of notenboter) en een besprenkeling van hele rauwe chiazaden, die verpakt zijn met een verbazingwekkend scala aan voedingsstoffen.

Ontbijt smoothies en parfaits
4. 4. Gezond ontbijt klaarmaken: Bessen en yoghurt Smoothie

Hier is een eenvoudige en heerlijke smoothie voor de ochtendspits. Het duurt minder dan vijf minuten om vers of bevroren fruit (banaan en bessen werken goed) te mengen met Griekse yoghurt en een vloeistof naar keuze (melk, sap, kokoswater – wat je maar wilt).

Dit recept maakt twee porties, dus vriest een nacht in en laat het de hele dag door ontdooien om ’s middags te kunnen genieten.

5. 5. Gezond ontbijt klaarmaken: Bessenontbijt Parfait

Een van de gemakkelijkste, gezondste en lekkerste ontbijten die er zijn, is een klassieke fruit- en yoghurtparfait. Het beste gedeelte? Het kan worden gemaakt met alle toppings die je maar wilt. Kies fruit dat in het seizoen is om de beste smaak te krijgen. Maar in een snuifje, (ontdooid) bevroren zal doen.

6. Gezond ontbijt klaarmaken:  Pindakaas en Bananen Smoothie

Smoothies zijn op elk moment van de dag een perfecte snack voor onderweg. Meng bevroren bananen, pindakaas, sojamelk, Griekse yoghurt, honing en een paar ijsblokjes en je zult zweren dat je aan een milkshake nipt.

Als dit een ochtendhapje is, bewaar het dan in een goed sluitende verpakking en doe het in een zak in je sportschool of in je tas. Voor een middagboost, bereidt u hem de avond ervoor voor en bevriest u hem. Verwijder het in de ochtend, en het zal worden ontdooid en klaar zijn wanneer die 3 uur ’s middags lull ingaat.

Tip: Voeg een schepje van je favoriete chocolade of vanille-eiwitpoeder toe voor een extra scheutje proteïne.

Gezond ontbijt klaarmaken7. 7. Pompoen Granola Yoghurt Parfait

Deze is perfect om uit te proberen als de herfst begint. In uw favoriete kleine container (met een betrouwbaar deksel!), laagje rijke pompoentaart cashewnootjescrème met gewone Griekse yoghurt en een handvol muesli, en dan bestrooien met kaneel.

Het beste gedeelte? Pompoen is een bonafide supervoeding rijk aan bètacaroteen, wat essentieel is voor de gezondheid van de ogen.

 

8.8 Gezond ontbijt klaarmaken: een salade
Een vruchtensalade van bessen en mango krijgt extra textuur, body en proteïne uit een schepje quinoa. Gooi de hele shebang rond tot de quinoa gelijkmatig verdeeld is. Besprenkel dan een zoetzure dressing van honing, limoen en basilicum en gooi deze gelijkmatig in de vacht.

Dit recept maakt 4-6 porties, dus je kunt van tevoren een portie of twee bij elkaar gooien als je dat nodig hebt.

9. 9. Bosbessen-amandel-haver

Dit is het ultieme busy-bee ontbijt. Combineer haver, chiapitten, bosbessen, vanille, amandelmelk en esdoornsiroop in een afgesloten bakje en zet het een nacht in de koelkast. In de ochtend, top je met amandelen en een halve banaan en je bent klaar voor het ontbijt. Als u in de stemming bent voor iets warms, verwarm het dan in de magnetron voor 1-2 minuten.

10. 10. Hartige havermout met een ei

Hartige havermout? Wat de…?! Ja, dit recept brengt havermout naar een heel nieuw niveau. De haver (of gewone gerolde haver) wordt snel gekookt in de magnetron, gemengd met witte cheddarkaas, bestrooid met in blokjes gesneden rode paprika en ui, en bedekt met een te gemakkelijk ei.

Bonus: Dit recept heeft nuttige tips voor het koken in de magnetron zonder dat er een puinhoop ontstaat. (We geven het toe: We hebben een paar keer een ravage aangericht. Zucht.)

12. 13. Quinoa en Chia-pap

Het koken van quinoa in melk (zuivel, soja of amandel) met gezonde kruiden zoals kaneel, kardemom en kurkuma geeft smaak aan deze geweldige vervanger voor een klassieke warme ontbijtgranen. Plus, het is hoog in eiwit.

Doe alle ingrediënten in een pot en breng het aan de kook. Laat het vervolgens sudderen, roeren en bedek het met uw favoriete seizoensgebonden toevoegingen.

13. Banaanpindakaas Chia Pudding
Foto: De Suburban Soapbox
Probeer deze superfood twist op de klassieke combo van PB en banaan. Het smaakt als ontbijt voor het dessert, als het dessert gezond was. Alles wat je nodig hebt is liefde – in de vorm van chiazaden, een banaan, wat PB, en melk naar keuze. En tijd: De pudding kan vier uur in de koelkast rusten, maar ’s nachts is het beter.

14. 14. Courgettebrood Havermout

Maak van een klassiek zomers snel brood havermout met dit recept. Door aan de sudderende havermout versnipperde courgette- en chiazaden toe te voegen, wordt de voedingswaarde verhoogd en begint de dag met een portie groenten. Gooi er een handvol geroosterde walnoten op voor extra knapperigheid.

Ontbijtmuffins en repen
15. 15. Kokosnoot Yoghurt Quinoa Muffins

Op dit punt is het duidelijk dat we denken dat quinoa alles beter maakt. Dus als het gaat om muffins, is het een no-brainer (vooral als je ook nog vlaszaad, haver, banaan en appelmoes toevoegt). Probeer deze vochtige kleine hapjes voor het ontbijt of een after-lunch traktatie.

16. 16. Pindakaas Banaan Haver Ontbijtkoekjes

Koekjes voor het ontbijt? Ja, graag. Hoewel Oreos of Chips Ahoy geen uitgebalanceerd ontbijt kunnen maken, zijn deze zachte, dikke, kauwbare koekjes een uitstekende keuze. Het recept vraagt om johannesbroodchips, maar je kunt halfzoete chocoladechips vervangen.

Bovendien kunt u kiezen wat u wilt mengen voor de smaak – ga voor amandelboter en rozijnen in de ene partij en pindakaas en chocoladechips in een andere.

17. 17. Banaan courgette havermoutkopjes

Met haver, versnipperde courgette en ahornstroop zal dit veganistische ontbijt uw dag beginnen met groenten en granen. Maak van tevoren een partij van deze gebakken havermoutkopjes, bewaar ze in de koelkast en pak er een voor het ontbijt op weg naar buiten.

18. 18. Appelscherpe havermoutpapjes

Havermout is een geweldige optie voor een stevige snack of ontbijt, maar wat is de beste manier om het handiger en draagbaar te maken? Bak het in vierkanten! In dit recept bedekt een knapperige topping een laagje appels over een basis van banaan en haver.

Tip: Individuele porties kunnen worden ingevroren en later worden ontdooid of opgewarmd in de magnetron.

19. 19. Morning Glory Muffins

Deze muffins op basis van haver (pssst… het is een Martha Stewart recept) zijn verpakt met gezonde wortels en courgette en licht gezoet met rozijnen en een snufje suiker. Gebruik een mini muffinblikje voor kleinere porties en snijd de bruine suiker terug of kies voor een gezondere vervanger).

20. 20. Gezonde 5-Ingredient Granola Bars

Deze smakelijke, gemakkelijke no-bake mueslirepen doen denken aan uw havermout in de ochtend, maar u kunt ze eten waar u maar wilt. Dit recept vraagt om honing, maar we vervangen het graag door ahornstroop om de repen veganistisch te maken.

21. 21. Cucchini, Banaan en Chocolade Chip Muffins…

Elk recept dat past bij een portie groenten in een heerlijk gebakken goed is een winnaar in ons boek. Deze muffins zitten vol met betere-voor-je-ingrediënten – kokosnootolie, courgette, banaan en volkorenmeel – plus chocoladechips voor een extra zoetigheid.

Eieren die essentieel zijn voor de gezondheid
22. 22. Ontbijt Eiermuffins

Eindelijk, een muffin zonder allllll suiker. Deze zijn eenvoudig van te voren te maken, en ze duren de hele week – geweldig voor grab-and-go breakfasts. Meng of klop de eieren met spinazie, spek en kaas en giet het mengsel in muffinblikken. Bak ze 15-20 minuten voor het opdienen.


 

HEB JE ONZE NIEUWE WEBSHOP AL GEZIEN?

NEEM SNEL EEN KIJKJE!

TLANT Separator

TLANT, DE GEZONDSTE START VAN DE DAG

Een gezonde start van de dag?

Een bewust tussendoortje dat past bij jouw healthy lifestyle?

Ontdek dan vandaag nog TLANT!

Bij TLANT gaat het om eenvoud… Dat lijkt misschien simpel, maar voor ons is dat magie.

Tags: kruiden groothandel